23 november 2010

Eftertankar

Tänker mycket på valet och dess konsekvenser. För mig personligen har det inneburit en stor förändring. Efter att ha suttit i maktens centrum i Lund ganska länge befinner jag mig nu i periferin. Jag satsade på att Miljöpartiet skulle stå fritt i förhållande till de båda blocken och förlorade. Jag tycker fortfarande att jag har rätt. Vi är vuxna nu att stå på egna ben. Vi ska inte göra om misstaget att gå till val i grupp med andra partier. Vi ska vänta tills efter valet att förhandla. Vi ska ha en strategi för majoritetsbildning och en annan för samverkan i opposition. Vi ska inte missa chansen att få de viktigaste posterna och möjlighet till verkligt inflytande. Vi ska ta för oss och låta det gröna växa.
MP, du är en stor flicka nu, du behöver inte mamma S eller pappa M. Det är hög tid för frigörelsen, du är snart 30 år.

2 kommentarer:

Ringborgs blogg sa...

Du har naturligtvis rätt att MP bör undvika låsningen till något av de gamla blocken där de gröna idéerna kommer i kläm.

Daniel Tukia sa...

Jag kunde inte hålla med mer. Och det vet du, tror och hoppas jag.