24 februari 2010

Politik i vår tid

Politik är att förändra, tillsammans. Politik är som livet. Man vill göra det bättre.
Man vill må bra. Man vill se en framtid. Och man gör det bäst tillsammans med andra.
Därför är politik för mig mer samarbete än konkurrens.
Mer problemlösning än profilering. Mer närhet än avstånd.

Politik handlar mycket om att hitta nya lösningar i nya situationer. Detta förstärks av att världen förändras snabbare än någonsin. De gamla sanningarna, erfarenheterna och referenserna stämmer inte. Politiker måste därför på ett nytt sätt kunna ta in information, analysera, dra slutsatser och föreslå lösningar.

Det gäller att titta mer framåt än bakåt. Att utmana, att ställa frågor och att hitta nya vägar.
Detta tycker jag är Miljöpartiets mission. Visionen är det gröna samhället, missionen är att visa vägen dit.

Jag tror att jag är bra på detta. Att våga tänka nytt, att hitta den nya tredje vägen.
Mellan de traditionella blocken, ideologierna och samhällssystemen.
Att alltid utgå från människan och människans behov.
Att låta människan styra samhället och inte tvärtom.

I Lund vill jag fortsätta att arbeta tillsammans med andra människor, både politiker och andra, för att göra Lund bättre men också alla människors liv bättre.
Människor som mår bra och är delaktiga är den bästa garantin för ett långsiktigt hållbart samhälle.

Därför ska vi arbeta vidare med klimatet och miljön men också med barnen i skola och förskola, med kultur, folkhälsa, demokrati och medborgarskap.

Med Miljöpartiet – för människa och miljö.

Inga kommentarer: